Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op kippen.startpagina.nl

Leeftijd wyandotte kriel

Ingrid
30 Jun, 2008 19:04

Hallo,

Weet iemand misschien hoe oud een wyandotte kriel kan worden.

Maakt het nog uit wat voor kleurslag het kipje is ?

Twee van mijn kipjes zijn nu vier jaar oud.

De één is nog steeds broeds, regelmatig in de rui en erg levendig en legt nog eieren.

De andere is nog nooit broeds geweest, ook niet in de rui en legt al maanden geen eieren meer. Verders mankeert zij volgens mij niets. Eet nog goed, maar doet verders niet zo veel meer. Zit vaak met de ogen dicht te suffen. Al ik roep komt ze nog wel naar me toe. Van mij hoeft ze geen eieren te leggen hoor, maar ik zou wel graag een beetje weten wat ik kan verwachten. Dus wie weet het ?

Groetjes Ingrid

Bewerkt 24 Nov, 2012 11:26
cokky
08 Mei, 2009 13:08

Hallo Ingrid

Heb al jaren wyandottes en ze gaan op allerlei leeftijden dood, maar dan mankeren ze WEL iets. Op 4 jarige leeftijd veel suffen en geen eieren leggen is niet normaal! Heb diverse kipjes gehad die 12 jaar zijn geworden en nu loopt er nog een rond die al 12 is, ze legt nog en is op dit moment broeds. Daarentegen heb ik er nu ook een van 3 jaar bij die windeieren legt. Meestal worden die niet oud omdat er een fout in het systeem zit.

In de loop der jaren veel bijgeleerd, bjvoorbeeld dat je beter 2 maal per dag ‘s-morgens en ’s-avonds kunt voeren en niet de hele dag door, dat graan een snoepje is en geen eten, dus max 1 theelepel per kip per dag en dat de kwaliteit van de korrel ook belangrijk is. Het meeste voer is bestemd voor de industrie en dus voor nutdieren die veel in korte tijd moeten. Kasper faunafoods is bijvoorbeeld speciaal voor hobbydieren Gallus 3 is een onderhoudskorrel als je niet fokt of broedeieren wil. Verder eigenlijk niets bijvoeren. Af en toe een stukje appel of 1 rozijntje per (kriel)kip is ok.

Hoop dat je hier iets aan hebt want zelf kreeg ik maar weinig antwoorden op mijn vragen toen ik pas kippen had.

Succes

Cokky Koenst

ginger
24 Mei, 2009 12:48

Hoi cokky

Ik hoop dat je dit berichtje leest. waarom kies jij voor 2 x per dag voeren??

Ik heb 7 dames van 11 weken die eten de hele dag.

Nu zijn ze nog in de groei maar is het beter om het straks 2x per dag te doen IK werk onregelmatig dus dat zou moeilijk zijn.

Ben net met kippen begonnen dus sta open voor tips!

Groeten Ginger

patrick oliver
26 Mei, 2009 13:45

Een kip die eieren legt heeft best wel veel goede voeding nodig.Het belangrijkste is water.Legkorrel de hele dag beschikbaar in voersilo en 15 gram graan per kip tegen de tijd dat ze op stok gaan(graan verteerd langzaam).Lekkere dingen tussendoor maakt het kippenleven gelukkiger.

Bv.: mintkruid, een 5 gram kaas(kaaskorsten zonder plastik) in kleine pikklare blokjes,papje van gemalen droog brood(7 gram per kip), sla,paardenbloemblaadjes,muur,lof,koolsoorten,gekookte aardappelen,gras,rijst,pastaas,aalbessen,wilde aardbeien,ui(in kleine blokjes).

Natuurlijk in zeer geringe mate al dat lekkers.

Anja
16 Feb, 2010 13:21

Wij hebben een bruine wyandotte kriel (froukje) gehad die is ongeveer 7 jaar geworden. Op een morgen lag ze dood in haar hok. Tot de zomer ervoor gaf ze nog een ei maar de schaal werd niet hard genoeg meer. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Jan J.
16 Feb, 2010 17:22

Kippen kunnen theoretisch met goede zorg en geen pech 15 jaar worden. Ik heb nu 10 jaar kippen en er zijn er inderdaad een aantal van 10 , 11 jaar zijn.

Kippen moeten de hele dag de beschikking hebben over scharrelkorrel of foktoomkorrel. Ik geef ze verder per dag per 2 kippen een handje gemengd graan. Bij krielen moet dat veel minder zijn. Verder geef ik ze groente en een appel. Niet te veel. Mijn kippen zijn dol op yoghurt (vetvrij van AH). Daar krijgen ze mooie eieren van. Ze hebben voor die eieren ook grit nodig en voor de spijsvertering maagkiezel. Bij die suffe kip zpu je kunnen proberen ze vitaminen te geven (vloeibaar bij welkoop) en ook extra eiwit in de vorm van wat blikvoer voor de kat( geen kippensmaak)

Je moet ze zeker geen produkten geven waar zout in zit zoals kaas en brood. Patrick Pliver hier zegt dat hij dat doet. Dat is heel slecht voor de gezondheid van de kip. Het is gif voor ze.

patrick oliver
17 Feb, 2010 14:50

Jan J. vergeet hier bij te zeggen dat het om zeer kleine hoeveelheden gaat(als snoepgoed).Trouwens dat zout gif voor een kip zou zijn is de mening van Jan J..

Ik heb een uitgebreide kippenboekenkast dus ik weet (door veel te lezen) wel beter.Enneh hoe zit dat dan met grit (waar voor het grootste gedeelte gebroken zeeschelpen in zitten) ook al wordt het gespoelt dan blijft er nog zout achter(kalk is poreus).

Jan J.
17 Feb, 2010 15:36

Blijkbaar heb je de verkeerde boeken. Grit is niet zout, Zout is gif. Gekookte aardappels en ander gekookt menseneten is niet goed voor kippen. Er zit vaak zout in en ook gevaarlijke schimmels.In je boeken zal ongetwijfeld staan wat kippen wel moeten eten. Het beste voor de kip is om je daar aan te houden.

patrick oliver
19 Feb, 2010 13:01

Probeer dat maar eens te onderbouwen.

Ik kan het wel en kan citeren uit boeken geschreven door zowel wetenschappers als kippenkenners.

Trouwens kippen zijn pientere vogels die giftige planten links laten liggen.

Het voeren van eenden,zwanen,gansen en meeuwen moeten ze volgens jou ook maar verbieden want het “vergiftigen”van vogels is dan dierenmishandeling.

Jan J.
19 Feb, 2010 14:38

Citeer dan maar! Het wordt ook aangeraden om watervogels geen brood te voeren.