Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op kippen.startpagina.nl

Kip wil niet in het nachthok

Tim
27 Sep, 2008 19:46

Vorige week hebben we vier kippen opgehaald, we hebben een open ren met daarin een nachthok. De eerste nacht hebben de kippen overal behalve in het nachthok de nacht doorgebracht. We hebben daarom tijdelijk een net over de ren gespannen zodat ze kunnen wennen aan het nachthok. Nu een week later gaan er drie keurig het nachthok in. De vierde blijft echter volhardend op het dak van de nestkast de nacht doorbrengen. Heeft iemand tips hoe ik deze kip, een Australorps, kan aanleren om ‘s nachts in het hok te gaan? Haar elke avond vangen lijkt me niet zo’n goed idee omdat ze dan elke keer in de stress schiet. Ik heb het ook al met voer, meelwormen en zaad geprobeerd maar niets heeft effect. Alvast bedankt.

Bewerkt 10 Aug, 2014 17:47
bnuijten
27 Sep, 2008 20:44

hoihoi,

zo'n dozige heb ik ook gehad,ja gehad..want nu gaat ze netjes op stok met de rest in het nachthok.

steevast elke avond zodra ze op het dak gaat zitten eraf halen en op stok bij de rest…

koste mij een week ongeveer..

wat ook wel helpt indien uitvoerbaar..

iets op de nok van het dakje maken waar ze niet op kan zitten…

dat ligt natuurlijk aan je dak of er iets op te verzinnen is..maar proberen waard.

succes ermee…

bianca

Tim
28 Sep, 2008 19:58

Vanavond gingen de drie weer keurig het nachthok in, de vierde, nee hoor, weer niet. Dus toch inderdaad maar gepakt en bij de anderen gezet. Nu maar wachten tot ze het uit haar zelf doet. BEdankt voor je reactie. Groetjes, Tim.

jos
01 Okt, 2008 21:25

Hallo Tim, zo"n muts had ik ook s. Ik heb haar drie dagen savonds in t donker gepakt en bij de anderen gezet in het nacht hok. Gewoon ff volhouden.

Probleem was daarna opgelost.

Tim
05 Okt, 2008 09:16

We zijn nu een week verder, na de eerste keer dat we haar in het hok hebben gezet gaat ze nu uit zichzelf elke avond keurig naar binnen. Wel heb ik een klein lampje gemaakt in het nachthok, deze gaat uit zodra ze allemaal erin zitten. Over twee weken gaan we op vakantie en daarna gaat het net eraf, kunnen ze als ze willen de tuin doorlopen. Gaat heel erg goed nu, alleen is de zijdehoender nu erg broeds. Ach ja, zo blijf je bezig he'.

Land: Nederland

M/V: M

PrivéberichtE-mail

nico hermans
14 Sep, 2010 21:16

ik heb 4 zijdehoentjes.Aangezien wij op een open vlakte wonen, heb ik het oude kleine hok vervangen, daar het overal kieren vertoonde.In het kleine hok gingen ze alleen om te gaan slapen.Maar nu heb ik een nieuw groot hok,en zet daar hun eten en water in.wat blijkt; geen van hen gaat overdag binnen om te eten of drinken.

Ze hebben vrije loop in de tuin, en ik zie dat ze appelen eten die van de bomen vielen.Ook gaan ze voer pikken bij de duiven.En ze vangen insecten.Maar aan water raken ze nergens.

Als het herfstseizoen weldra gaat beginnen, is het hier barkoud.Hoe krijg ik men kippen zo ver dat ze uit eigen beweging gaan schuilen in hun hok? Ik heb al geprobeerd met voer en ze volgen, maar eens aan het hok zijn ze weer weg.

Nochtans eens zeven uur gaan ze na de derde dag dat het hok er staat spontaan binnen en liggen ze alle vier in de slaapbak.Aan het voer en water dat er staat komen ze niet aan.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Hidde
15 Sep, 2010 13:24

Ik weet het niet. Mogelijk moet je het nachthok van een ruit voorzien of om tot ongeveer een uur of tien, elf 's avonds er een licht laten branden. Dat dioe ik ook altijd.

Als kippen niet drinken dan houden ze spoedig met leggen op. Daaraan kan je zien of ze wel of niet drinken.

Christa
16 Sep, 2010 20:04

Heb je ze een tijdje in het nieuwe hok gedaan met het deurtje dicht? En dan bedoel ik echt een paar dagen? Zodat ze dat tot hun nieuwe stekkie kunnen maken? Kippen hebben dat vaak even nodig. Ze zijn wat dat betreft echt een beetje “kippig”. Mijn vriendin had een bloedmooi nieuw nachthok gebouwd, alles wat een kip zich wensen kan, eten en drinken erin gezet… Maar nope… Kippen vertikte het om erin te gaan!! Pas toen ze ze gevangen heeft, ze in het hok heeft gedaan en een tijdje heeft laten wennen, daarna viel het kwartje pas bij de damens…

Riebert Verheugen
10 Aug, 2014 17:47

Hallo,

wie kan ons helpen? We hebben sinds een klein half jaartje een paar kippen (een of twee haantjes (we zijn er niet zeker van) en een hennetje). Tot een paar dagen geleden ging het helemaal goed. 's Avonds kuierden de kippen naar hun hok en gingen ze keurig het nachthok in. Sinds een paar dagen echter hebben ze erg veel interesse in wat er binnen in huis gebeurt. Ze kijken heel de tijd door de ramen of zitten bij de geopende tuindeuren. En kruipen als het tijd is om te gaan slapen tegen het huis aan in een hoekje. Daar brengen ze dan de nacht door.

Wij vinden het op zich geen probleem, maar is dit wel goed voor de kippen? Hoe krijgen we ze weer terug in het hok? (we hebben ze al een paar dagen weer opgesloten gehouden, maar dat helpt ook niet als we ze weer vrij laten). Is het wellicht te donker en moet er een lampje aan tot een uur of 11 's avonds?

We hopen dat iemand ons wat advies/tips kan geven.

Groetjes,

Ada en Riebert