Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op kippen.startpagina.nl

verschil tussen haan en kip

anna
08 Aug, 2009 08:14

Medio juni kochten wij 8 hennen en één haan, van ongeveer 10 weken oud. Nu krijgen we het idee, dat we een beetje in de maling genomen zijn. 1 “kip” begint te kraaien en vertoont dominant gedrag. Wij als leken denken nu dat we 6 hanen, en 3 hennen gekocht hebben.

Hoe kunnen wij een haan van een kip onderscheiden? Er is ons verteld dat het lohman's zijn

Benieuwd naar een reactie

Bewerkt 12 Dec, 2011 23:07
josien
08 Aug, 2009 15:22

Hopelijk niet in Woerden gekocht??

Dan zou het aantal hanen kloppen.

Davy
09 Aug, 2009 00:43

De 3 haan/hennen meenemen naar een kippekenner in de buurt (wellicht via de plaatselijke kleinfokvereniging) en laten sexen.

Theo Hauwert
09 Aug, 2009 21:46

Goede dag

het verschil tussen hanen en hennen is eenvoudig te zien bij de meeste rassen als kuikens van ongeveer 3 weken oud kleurt en groeit de kam van de haan en bij hennen kleur de kam een klein beetje maar groeit niet (kijk nooit naar de kinlellen dat is er ras gebonden) Als de kuikens ongeveer een maand of 3 zijn dan begint het sierkleed zichbaar te worden bij de hanen.

kijk bij de volwassen hanen even als je een hand op zijn rug voor de staart van de haan leg zien je daar het sierkleed (sierveren) dit zijn puntveren (kerktoren)

Bij de hennen zijn het op die plaats rondenveren kijk ook even bij de volwassen hennen om te vergelijke

mvg Theo

Jeroen.
10 Aug, 2009 00:30

Als het daadwerkelijk Lohmanns zouden zijn dan zouden ze rond deze tijd al eieren moeten leggen.

Als U bruine variant van de Lohmann heeft dan zijn de hennen altijd bruin en de hanen zijn wit en hebben een bruine band over de rug. Probeer anders (evt. via de webmaster) een foto te plaatsen. Dan zijn er meer mensen die er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Overigens heb ik al eerder 2 hennen met elkaar zien vechten, maar deze kraaiden niet…en als U de dieren in Woerden heeft gekocht dan bent U niet beetgenomen maar gewoon bedrogen, maar dan mag U blij zijn dat Uw dieren nog leven omdat die man zieke dieren verkoopt.

Ben benieuwd naar wat er op de foto te zien is…

anna
10 Aug, 2009 09:34

Bedankt voor de reacties. Wij zijn beginnelingen op het gebied van kippen. We hebben ons goed laten voorlichten op gebied van huisvesting en voeding: De ren is 14 meter bij ruim 2 meter, en een blokhut van 2 bij 2 als nachtverblijf. Als je aan dieren begint moet je het ook goed doen.

Deze kippen zijn gekocht in Maurik, bij een hobbyfokker.

Ik heb het idee dat deze kippen die we gekocht hebben van verschillende soorten en leeftijden zijn. Misschien een overblijfseltje.

Dat maakt ons in wezen niks uit, alleen het wordt een probleem met meerdere hanen.

Jeroen gaf ons de tip om een foto te plaatsen, zodat er door kenners wellicht wat meer informatie gegeven kan worden.

Kan iemand misschien een beetje uitleggen hoe we dat moeten doen, ik krijg het niet goed voor elkaar

We wachten nieuwsgierig af

Arianne
10 Aug, 2009 13:40

Hoi Willem, tijdje terug, heb ik hier een foto geplaatst met http://nl.tinypic.com/

Foto uploaden en de rest wijst vanzelf.

Bij het verkleinen, moet je even uitproberen (weet ik ff niet zo vlug meer) welke link, je in het bericht moet plakken.

Een andere manier heeft hier ook weleens ergens gestaan, maar deze is heel makkelijk.

Gr Arianne

Davy
10 Aug, 2009 23:35

ff een testje

Ja, dit werk dus. Je kunt de foto's uploaden naar mijnalbum.nl en ze vervolgens hier laten weergeven. Hoe dit dan te doen lukt me niet hier te laten zien omdat dan de foto te voorschijn komt en niet de tekstregel. Stuur me maar een PB (kan als het goed is door op mijn naam boven in het bericht te klikken en ik stuur wel een email terug hoe dit dan te doen.

Davy
15 Aug, 2009 01:47

Hoi Willem,

Heb je een PB gestuurd hoe fotos te plaatsen. Lukt dit nog niet? Zie mn PB voor uitleg, zonodig stuur me een email.

Davy

Davy
20 Aug, 2009 20:56

Hierbij de foto's van Willem. Zoek de hanen.