Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op kippen.startpagina.nl

Broedsaf maken

Larissa
29 Jun, 2010 13:35

Hallo mensen en medekippenhouders..

Mijn Wyandotje is al weken broeds.. We hebben geen haan, de eieren worden elke dag weggehaald en ze loopt de hele dag los (tenminste , normaal gesproken)

Nu ligt ze dus al weken op een leeg nest, ze zit zelfs vaak in het nachthok op de stok en ik zie er nog geen einde aan komen.

Nu heb ik al vele methodes gelezen om broeds af te maken maar ik vind het allemaal nogal dieronvriendelijk. (laagje water, jute zak, koelelementen op het nest)

Nu kreeg ik een idee, ik heb een cafeetje in de tuin, in dat cafe heb ik airco.. Is het een idee, om mijn chicky een nachtje door te laten brengen in een apart hok, in het cafe, met de airco aan? Redelijk diervriendelijk en hopelijk succesvol..

Bewerkt 03 Jul, 2010 17:58
Hidde
29 Jun, 2010 13:54

Met dat gesol raakt het dier van slag af. Gewoon geduld met haar hebben. IK heb op dit moment ook twee langdurig broedse kippen. Elke dag haal ik ze uit het nest en pak de eieren weg. Ze lijken me niet ziek alleen wat duf en afwezig door die broedsheid. Ze eten en drinken wel. Geen reden om dramatisch in te grijpen.

Larissa
29 Jun, 2010 14:22

Hoi Hidde, ik snap bet dat het niet natuurlijk is om een kip broedsaf te maken, maar door haar broeds zijn maakt ze alle kippen van slag.

Ze zijn inmiddels allemaal van de leg, tokken loeihard om het uur (en dat is in deze hitte ook niet bevorderlijk denk ik) en de dame die broeds is

geeft alle drie de andere kipjes voortdurend op hun lazer.

Ik heb haar al weken haar gang laten gaan maar ik vind het zo sneu worden dat ik op zoek ben gegaan naar de meest diervriendelijke manier om haar

een handje te helpen.

Het gaat me echt niet om te eieren ofzo, dat maakt me niks uit, maar ze lijkt me nu zo doodongelukkig en de andere drie dames trouwens idem dito.

En als ik dan op internet lees wat de boeren allemaal doen om hun kippen broedsaf te maken lijkt een nachtje in een koele, donkere ruimte in een hok met eten en drinken nog niet eens zo slecht. Als ik een kip was zou ik het misschien juist wel heerlijk vinden om een nachtje te chillen in een koele ruimte.

Hidde
29 Jun, 2010 15:02

Vergeet haar dan geen advocaatje met slagroom te geven.

Larissa
29 Jun, 2010 15:43

Nou je zal het niet geloven maar de broedse dame zit nu 2 uur apart en mijn andere kippen hebben allemaal spontaan een ei gelegd…

Terwijl ze al een week van de leg waren:)

Aparte dieren die kipjes…

En dat advocaatje met slagroom komt goed ;)

Helga
29 Jun, 2010 17:50

Hallo Larissa,

Dit onderwerp is hier al vaker besproken. Om niet steeds in herhaling te moeten vallen geef ik je bij deze de link:

http://kippen.startpagina.nl/prikbord/12108334/12120557/re-oplossing-broedse-kip#msg-12120557

Je kunt ook de zoekfunctie van dit prikbord gebruiken om nog meer informatie te vinden.

Groetjes, Helga

kati
29 Jun, 2010 20:22

zet haar 1 of 2 dagen onder een grote emmer en je bent er van af.

Hidde
29 Jun, 2010 20:52

IN een grote emmer water 5 minuten onderhouden gaat nog sneller.

kati
29 Jun, 2010 21:24

hidde ik heb je vorige reacties ook gelezen. volgens mij heb je last van een zonne steek

Helga
29 Jun, 2010 21:29

Je zet toch geen kip onder een emmer!! Ik krijg het al benauwd als ik eraan denk:(

Groetjes, Helga