Hoeveel gram Essentiële vetzuren heeft men dagelijks 'minimaal' nodig???

Beste mensen,

aangezien ik kamp met reflux (maagzuurproblematiek) probeer ik zoveel mogelijk en ook suikers te vermijden (inclusief suikers in fruit: fructose).

Ik vroeg mij ernstig af hoeveel men dagelijks 'minimaal' aan essentiële vetzuren nodig hebben om te kunnen overleven?

Ik weet dat essentiële vetzuren uiterst van belang zijn voor ons hormoonhuishouding en dergelijke maar aangezien ik vetrijke maaltijden moet vermijden vroeg ik mij af hoeveel gram essentiële vetzuren (omega 3 en omega 6) men dagelijks minimaal nodig hebben om op een gezonde manier te kunnen leven?

Dank bij voorbaat

Extra tips en adviezen zijn meer als welkom...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Tip: chia zaad. Bevat veel omega 3, zijn pitjes die je even in water of melk laat weken. Niet vet, maar wel gezond. En ik ga ervan uit dat deze aangepaste voeding in overleg met je arts is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo niet vet? Chiazaden zijn toch ook vetten?
Ritsuka
11 jaar geleden
het bevat omega 3, maar omdat het ingekapseld zit in het zaadje, heb je er misschien minder last van met eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijnzaad ( niet gebroken ), spelt, vis, ei, avocado ect ect Je zult inderdaad toch je vetten moeten eten. Ik denk dat je grote maaltijden beter niet met vet kan eten. Bij kleine zou dat het beste moeten kunnen...

Het beste antwoord

Volgens het Voedingscentrum moeten mannen minimaal 56 gram en maximaal 97 gram vet met hun voeding binnenkrijgen. Voor vrouwen is dat minimaal 44 en maximaal 78 gram. Dat is nodig omdat vet simpelweg energie levert,maar ook om genoeg essentiële vetzuren binnen te krijgen, geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten te veroorzaken en ook heeft de darm essentiële vetzuren nodig om vetoplosbare vitamines (A, D en E) uit de voeding te kunnen opnemen.

Essentiële vetzuren
De essentiële vetzuren worden opgedeeld in twee groepen: linolzuur en alfa-linoleenzuur. Dit zijn meervoudig onverzadigde vetten, deze vetten komen vooral uit plantaardige producten en zijn meestal vloeibaar bij kamertemperatuur. Er zitten veel onverzadigde vetten in olie, vis en noten.

Linolzuur en alfa-linoleenzuur

Linolzuur en alfa-linoleenzuur zijn essentieel, omdat het lichaam ze zelf niet kan aanmaken en dus afhankelijk is van je voeding om ze binnen te krijgen. Deze goede vetten zijn belangrijk voor onder andere je hormoonsysteem en afweersysteem, bloedvaten en het zenuwstelsel.

Linolzuur is een omega-6 vetzuur en komt voor in allerlei producten, voornamelijk in plantaardige olie, margarine en bakvet. Alfa-linoleenzuur (omega-3) zit vooral in vette vis, lijnzaad-, raapzaad- en sojaolie en in walnoten. Er zitten ook kleine hoeveelheden alfa-linoleenzuur in vlees en groene bladgroenten.